29 mars 2012

Går det att träna upp synen?

Jag (M) var på kurs en dag förra veckan i Stockholm som jag berättade om i mitt kåseri. På lunchen kom en kvinna i min ålder och satt sig bredvid mig. Hon heter Ann-Marie och berättade för mig att hon tränat upp synen från -4 till -1 och att hon nu använde glasögonen endast när hon kör bil i mörker. Detta lät ju för bra för att vara sant. Går det verkligen att träna upp synen? Men hon var ju ett levande exempel på det. Ann-Marie har tränat med Leo Angart och hans framgångsrika synträningskoncept som finns representerat i många länder världen över, berättade hon.

Tyvärr gick lunchen för snabbt, jag hade ju velat veta mycket mer. När jag kom hem gick jag in på hennes hemsida och läste och läste.... mycket intressant. Jag blev nyfiken och vill prova själv. Jag har ju haft glasögon eller linser sedan jag gick i tredje klass. Jag är närsynt och astigmatiskt brytningsfel -3 och -3,5.

Börjar synträningen 
Jag tog kontakt med Ann-Marie och hon förklarade mer. Jag skulle börja med att träna bort det astigmatiska brytningsfelet, vilket ska vara lättast att förbättra. Nu ska jag med hjälp av ett tibetanskt hjul börja träna ögonmusklerna några minuter varje dag. Jag ska också försöka vara utan glasögonen lite har jag tänkt.

Spännande, vi får se om det fungerar, risken är ju bara att glasögonen blir för starka efter ett tag... men det skulle ju inte göra något :-)

Jag har skrivit ut en optikertavla för nu vill jag ju kolla om synen kommer att förbättras. På tre meters håll ser jag bara den översta raden utan glasögon (bokstaven I). Kisar jag och anstränger mig väldigt kan jag se bokstäverna hyfsat på rad fyra uppifrån, om jag tittar med båda ögonen.

Vill ni veta mer gå in på www.naturligsyn.se och mitt andra inlägg om synträningen

Jag lär nog återkomma om detta... God natt!


2 kommentarer:

  1. Hej Anonym!
    Som mycket annat så har synträningen tyvärr runnit ut i sanden. Om jag skulle få en effekt så tror jag att jag skulle ha mer redskap för hur träningen ska gå till. Jag har inte tränat så mycket med övningar, men jag tar ofta av mig glasögonen när jag är hemma. Det är ju träning det också.

    SvaraRadera